خبر مهم آقای وزیر درباره پروانه خبرنگاری | الزامی در دریافت پروانه یا کارت خبرنگاری نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما یک لایحه جامع رسانه‌ای را داشتیم تقدیم مجلس می‌کردیم، اما روندش در مجلس بسیار طولانی بود (همان لایحه مطرح شده در دولت قبل) آمدیم این بحث را در آئین‌نامه خودمان گنجاندیم.
خبر مهم آقای وزیر درباره پروانه خبرنگاری | الزامی در دریافت پروانه یا کارت خبرنگاری نیست
کد خبر : ۴۶۱۹۹

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص ارائه پروانه خبرنگاری به خبرنگاران توضیح داد و گفت: ما نیازی به تشویق دوستان نداریم، اما دوست داریم اگر مسئله‌ای مطرح می‌شود یک روز صبر کنند و از من سوال کنند.

محمدمهدی اسماعیلی، درباره انتقاداتی که نسبت به ارائه پروانه خبرنگاری به خبرنگاران مطرح شده و بیان می‌شود که این پروانه صف خبرنگاران را از یکدیگر جدا می‌کند و به اصطلاح خودی و غیرخودی می‌شوند، گفت: اساسا این بحث با دغدغه حفظ امنیت شغلی خبرنگاران در ارتباط است نه کار ما. چرا؟ گزارشی را خدمت رئیس‌جمهور دادم گفتم ما ابتدای دولت ۴ هزار خبرنگار داشتیم که در مرداد ماه به ۸ هزار و ۵۰۰ نفر رسیدند و با تسهیلاتی که ارائه دادیم الان به یازده هزار و ۵۰۰ نفر رسیده‌اند و در حال حاضر برای یازده هزار و ۵۰۰ نفر در صندوق هنر خدمات بیمه‌ای را انجام می‌دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ما یک لایحه جامع رسانه‌ای را داشتیم تقدیم مجلس می‌کردیم، اما روندش در مجلس بسیار طولانی بود (همان لایحه مطرح شده در دولت قبل) آمدیم این بحث را در آئین‌نامه خودمان گنجاندیم. الزامی هم نداریم هرکس خواست می‌آید پروانه یا کارت خبرنگاری می‌گیرد، هرکسی هم خواست نگیرد.

وی درباره این‌که دریافت پروانه خبرنگاری چه مزیتی برای اهالی رسانه دارد، عنوان کرد: آن‌هایی که شناسایی می‌شوند مشخصات صنفی‌شان ثبت می‌شود. مگر الان که یازده هزار و ۵۰۰ نفر را در صندوق هنر بیمه کردیم کسی تا حالا اعتراض کرده که مسئله سیاسی و یا غیرسیاسی مطرح شده است که بگویند فلان خبرنگار برای فلان روزنامه است و فلان خبرنگار برای روزنامه دیگر؟ من احساس می‌کنم سوءتفاهم شده است. حال من این حرف را کجا زدم؟ در تبریز خبرنگاران گله داشتند که ما امنیت شغلی نداریم من گفتم ما موضوع را دنبال می‌کنیم تا همه خبرنگارانی که کار خبری انجام می‌دهند فارغ از گرایش سیاسی ساماندهی شوند.

اسماعیلی تاکید کرد: من آدم صریحی هستم و صریح صحبت می‌کنم و هیچ حرف غیرشفاف و درگوشی هم ندارم، مگر در این دولت ۴ هزار نفر خبرنگار را یازده هزار و ۵۰۰ نفر کردیم یک نفر در این جماعت پیدا شد که بگوید من را به خاطر گرایش سیاسی عضو صندوق هنر نکرده‌اند؟ این پروانه هم همان است. ما داریم صندوق را قانون‌مندتر می‌کنیم تا به جز این یازده هزار و ۵۰۰ نفر بقیه خبرنگاران هم شناسایی شوند.

وی درخصوص این‌که مطرح می‌شود دادن پروانه خبرنگاری باید توسط نظام صنفی صورت گیرد دیدگاه وزارت ارشاد در این خصوص چیست، بیان کرد: به نظام صنفی اعتقاد دارم و قبول هم دارم، اما نظام صنفی نیاز به قانون دارد، قانون فرآیندش طولانی‌مدت است و من باید بایستم بگویم خبرنگاران ۳ سال صبر کنند و ببینند قانون تصویب می‌شود یا خیر؟ می‌خواهم امروز این خدمات را به خبرنگاران بدهم آن قانون هم ان‌شاالله اگر سر وقتش تصویب شد، چه بهتر. 

اسماعیلی ادامه داد: ما البته نیازی به تشویق دوستان نداریم، اما دوست داریم اگر مسئله‌ای مطرح می‌شود من که در اختیار دوستان هستم یک روز صبر کنند و از من سوال کنند. مشاهده می‌کنم برای یک خبر که ناقص می‌آید کلی مصاحبه و کلمات عجیب و غریب استفاده می‌کنند! ما مگر این کاره هستیم؟ ما ۴ هزار خبرنگار اول دولت در صندوق هنر داشتیم در حال حاضر یازده هزار و ۵۰۰ نفر شده‌اند. هر خبرنگاری کار خبری انجام می‌دهد عزیز ماست و روی چشم ما جا دارد و ما هم موظفیم به آن‌ها خدمات بدهیم.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
ایلنا
مجله زندگی
ارسال نظر